úterý 23. srpna 2011

Studentské vízum do Mexika

Než zapomenu, zkusím dát dohromady přibližný návod, jak dostat a zaregistrovat vízum. Možná se to někdy někomu bude hodit.

  1. dokumenty pro ambasádu v Praze:
    1. zvací dopis z mexické univerzity
    2. pas, platný aspoň 6 měsíců po návratu
    3. doklad o pojištění (s tím jsem měl problémy; potvrzení o platnosti pojištění alpenverein mi nakonec mailovali z Ovy, Praha prý je jiný registr či co...a Uniqua, která má na kartičce logo, s tím prý nemá společného vůbec nic, to je prý rakouská Uniqua). Kartička samotná nestačí, chtěli po mě potvrzení, že pojistka platí pro Mexiko a že ji opravdu mám.
    4. 2 aktuální pasové fotky
    5. vysílací dopis z české univerzity
    6. žádost, která je ke stažení na stránkách ambasády
    7. doklad o finančním zajištění na celou dobu studia (buď příslib stipendia od školy, nebo výpis z účtu, případně výpis z účtu rodičů-v tom případě prý ale i rodný list)
    • Pak to probíhá tak, že člověk zavolá na ambasádu (asi to nejdřív zkusí španělsky, ale česky umí bez problému), mi pak řekli, ať jim pošlu naskenované dokumenty mailem. Obratem pak nabídli schůzku. Já tam volal v pondělí a měli na mě čas ve čtvrtek. Kdybych neměl problém s pojištěním, asi bych byl za hodinu hotový, takhle to trvalo 4 a to jsem je ještě přesvědčil, ať mě vezmou ještě ve čtvrtek (normálně po obědě už nepřijímají). Samozřejmě fotka je jen formalita, protože mě tam vyfotili znovu a na vízu mám tu jejich.
  2. průběh v Mexiku:
    • zatím mám za sebou jen 1. fázi, která obnáší:
    1. vytisknout si vyplněný formulář z webu www.inami.gob.mx
      1. na této stránce kliknout na "trámites migratorios"
      2. vybrat národnost (País), v průběhu dokumentu se to pak mění z Checa República na República Checa
      3. vybrat možnost "4.Premisos y otros trámites"
      4. vybrat možnost "8. Inscripción al registro nacional de extranjeros"
      5. kliknout na "1. requisitos"
      6. Formulář by se měl jmenovat "Formato de Estancia", prý se k němu dá dostat i přes adresu http://www.inm.gob.mx/solicitudes-web/estancia.html .Na otázku "Qué desea hacer?" je třeba vybrat "Cumplir con obligaciones migratorias" a do kolonky "Especifique" vybrat "Inscripción en el registro nacional de extranjeros". A pak už jen doplnit údaje.Problém s tím, ve které "colonia" se nacházím, vyřešily tyto stránky: http://mapas.guiaroji.com.mx/ubicacion.php?gv_mapa=2&gv_calle=&gv_colonia=Arcos+Vallarta&gv_delegacion=Zona+Minerva&gv_cp=44130&gv_x=044&gv_y=4F
    2. zaplatit 669 pesos v některé bance (tam vydají potvrzení o zaplacení, samozřejmě na úřadě to chtějí ve 2 kopiích, takže rovnou po cestě okopírovat, přinejhorším se dá i na úřadě)
    3. přinést pas s vízem a kopii pasu, originál a kopii formuláře FMM (nebo FM3, v tom se nevyznám, každopádně to, co člověk dostane už na letišti)
    4. chtěli po mě i zvací dopis z univerzity, ten jsem ale už neměl, tak se nakonec spokojili s nějakým papírem s hlavičkou školy, psaným v angličtině (navíc z druhé strany počmáraným :)) Ale asi bude lepší jim něco dodat...
    5. dojít na úřad mezi 9:00 a 13:00 do 4. patra - je to tenhle hrozný barák:
      Zvětšit mapu
    • Samozřejmě nikdo z těch , se kterými se budete bavit, neumí anglicky ani jakkoli jinak než španělsky.
    • Po příchodu do 4. patra je ideální jít hned do místnosti napravo a najít chlapa co vypadá jako security guy - ten vydává pořadové lístky. Je třeba mu všechno odkývat. Pak zajít do místnosti nalevo od schodů, tam je mnohem kratší fronta a jiný úředník zkontroluje, jestli jsou všechny údaje v pořádku. No a potom už jen čekat, než v pravé místnosti naskočí vytoužené číslo (já byl poměrně úspěšný, cca 2 hodiny čekání).
    • Výsledkem je papír s přihlašovacím jménem a heslem, kde se dá zkontrolovat, jestli už je vízum připravené pro druhou fázi (+-10 dní)
    • Co už ale úředníci neřeknou je, že si člověk musí ještě zajít znovu do místnosti vlevo a vyžadovat po nich formulář s  hlavičkou "Formato básico; Secretaría de gobernación; Instituto nacional de migración", takový děsivě ofocený kus papíru s místem pro 2 fotky a poučení o tom, že pro další návštěvu (vyzvednutí víz) je nutné se nechat vyfotit (3 fotky zepředu a 2 z boku; české pasové jsou k ničemu, chtějí nějaké své - venku za rohem je dělají)
    • A to by mělo být vše, co je třeba pro fázi 2. Pak doplním, jestli to klaplo :)
Dodatek:
    • Takže, vzhledem k tomu, že jsem v Mexiku méně, než 180 dní, žádnou místní ID nedostanu, tím pádem ani nepotřebuju fotky. No nic, nechám si je na památku.
    • Na úřadě jsem narazil na jednu slečnu za přepážkou, která uměla anglicky. Když jsem nad tím vyjádřil údiv, sama potvrdila, že je tam jediná (takže good luck :))
    • Celou dobu pobytu jsem musel mít schovaný papír z letadla (takový ten co se vyplňuje při příletu). Během této doby jsem vyjel na výlet na Kubu, takže mám zjištěné, že ho musím odevzdat, i když se pak budu vracet zpět do Mexika (což je v rozporu s tím, co jsem do té doby slyšel).


Žádné komentáře:

Okomentovat